Guru-Guru Besar Ranau 2009 - Hiasan |
1.0. PENGENALAN
Dalam usaha mengejar dan mencapai kecemerlangan pendidikan ini, kepimpinan Guru Besar sering dilihat sebagai fokus utama. Dapatan-dapatan yang ditemui dalam penyelidikan tentang keberkesanan sekolah juga menunjukkan penentu utama bagi kejayaan sesebuah sekolah adalah kepimpinan yang ditunjukkan oleh Guru Besar. Ini bererti bahawa Guru Besar sering dilihat sebagai punca masalah atau sebagai penyelesai masalah atau pemangkin dalam pelaksanaan program pendidikan ke arah merealisasikan sekolah yang cemerlang
2.0. DEFINISI
2.1.
Kepimpinan
Sebenarnya
untuk mentakrif maksud kepimpinan adalah terlalu sukar (Yukl 1999, Bass
1990). Pada kebiasaannya makna dan
takrif kepimpinan itu adalah berdasarkan ‘ point of view ‘ , ‘weltanchaung ‘
dan ‘ world view ‘ para pentakrifnya.
Justeru itu De Pree (1989) dalam Zawawi (1999) menyatakan;
Menurut Fleishman (1973), kepimpinan adalah usaha ke
arah pengaruh perseorangan yang diarahkan melalui proses komunikasi ke arah
pencapaian sesuatu matlamat. Hersey dan
Blanchard (1977) pula menyatakan kepimpinan adalah proses mempengaruhi
kegiatan individu atau kumpulan dalam usaha mencapai matlamat dalam sesuatu
tindakan.
Hollander (1978) mendefinisikan kepimpinan sebagai satu
proses pengaruh mempengaruhi di antara pemimpin dan pengikut. Walaupun pemimpin
mempunyai kuasa tetapi kekuatan pengaruh lebih bergantung kepada pemujukan
(persuasion) daripada paksaan. Proses
kepimpinan selalunya melihatkan pertalian pengaruh yang bersifat dua arah dan
tujuan utama ialah untuk mencapai matlamat bersama. Manakala Koontz dan Wiehrich (1992)
menjelaskan kepimpinan sebagai suatu seni atau proses mempengaruhi orang supaya
mereka akan berjuang atau melakukan sesuatu dengan relahati dan penuh semangat
ke arah pencapaian matlamat kumpulan.
Kepimpinan menurut Islam berteraskan konsep khalifah
iaitu setiap manusia adalah pemimpin yang bertanggungjawab memimpin dirinya,
keluarga dan ahli-ahli di bawahnya;
‘ Kamu sekalian
adalah pemimpin dan kamu akan ditanya tentang rakyat yang dipimpinmu. ‘ (Riwayat Bukhari Muslim 1528).
Oleh yang demikian tugas utama pemimpin menurut Islam
bukanlah untuk mempengaruhi (to influence) para pengikutnya sebagaimana
diterangkan oleh banyak pengarang Barat, tetapi untuk menegakkan ummah dan
melaksanakan sistem kehidupan kerana Allah menurut nilai-nilai Islam (Yusof
Ismail, 1991).
Dalam konteks pendidikan, Campbell (1983) menyatakan kepimpinan ialah satu
proses bagi seorang Guru Besar mendapatkan kerjasama kakitangan ke arah
penyempurnaan matlamat tertentu.
2.2.
Guru Besar
Dalam
banyak hal, Guru Besar sekolah ialah individu yang paling penting dan
berpengaruh di sesebuah sekolah. Dia ialah orang yang bertanggungjawab terhadap
semua aktiviti yang berlaku di sekolah. Kepimpinannyalah yang menetapkan nada
sekolah, iklim pembelajaran, tahap professionalisme dam moral guru serta darjah
keprihatinan terhadap masa depan pelajar. (Rosemblum dalam Hussein Mahmood,
1993).
Menurut Ibrahim Mamat (1998), Guru Besar
ialah orang yang mengetuai atau memimpin sesebuah sekolah. Pada diri seorang Guru Besar itu sebenarnya
terdapat ciri-ciri ketua dan ciri-ciri orang tua. Sabri Salleh (1998)
menyatakan Guru Besar merupakan orang yang bertanggungjawab untuk mengambil inisiatif
bagi menggerakkan perubahan di sekolahnya.
Penampilan seorang Guru Besar yang hebat dan disegani berkaitrapat
dengan stail kepimpinan yang dipaparkan.
2.3.
Sekolah
Sekolah
terdiri dari elemen-elemen manusia dan bukan manusia; kawasan, bangunan,
alatan dan sebagainya (Ibrahim
Mamat (1998).
3.0. KONSEP PEMIMPIN DAN KEPIMPINAN
Ahmad
Rusli dalam kertas kerjanya Pemimpin Dalam Kepimpinan Pendidikan (1999)
menyatakan pemimpin adalah individu manusia yang diamanahkan memimpin
subordinat (pengikutnya) ke arah
mencapai matlamat yang ditetapkan.
Pendekatan mempengaruhi subordinat melalui proses ransangan untuk mereka
berusaha secara relahati bagi mencapai matlamat bersama menampilkan ciri
kepimpinan yang baik dan unggul.
Penyerlahan penampilan keupayaan (kebolehan dan pencapaian) individu
pemimpin dalam menjayakan kepimpinannya dikenalpasti sebagai stail kepimpinan.
Menurut Ramaiah (1999) elemen asas proses kepimpinan
ialah pengikut. Proses kepimpinan tidak
boleh berlaku dengan seorang sahaja kerana proses ini memerlukan
sekurang-kurangnya dua orang, seorang
yang memimpin dan seorang lagi mengikut.
Kalau tidak ada pengikut maka tidak ada pemimpin. Selain itu, kesetiaan pengikut adalah penting
kepada pemimpin. Proses kepimpinan akan
runtuh begitu sahaja sekiranya pengikut tidak setia kepada pemimpin. Kejayaan proses kepimpinan bergantung dan
berkaitan dengan kesetiaan pengikut kepada pemimpin.
4.0. KONSEP KEPIMPINAN DALAM PENDIDIKAN
Di
sekolah, kepimpinan adalah satu aspek tingkahlaku dan juga sejenis pengaruh
(Ramaiah 1999). Kepimpinan Guru Besar
adalah bergantung kepada kedudukan formal dalam struktur organisasi sekolah. Kepimpinan jenis ini dinamakan kepimpinan
formal. Jawatan Guru Besar diberi
pengiktirafan dan status yang berwibawa dalam kedudukan organisasi sekolah
sebagai ketua sekolah serta mempunyai kuasa atas segala aspek pengurusan
sekolah. Apabila Guru Besar meninggalkan
jawatan tersebut, status kepimpinan turut lenyap.
Dalam kontek kepimpinan dalam pendidikan, Guru Besar
perlu melaksanakan dasar-dasar yang digubal oleh Kementerian dan Jabatan. Guru Besar perlu memastikan bahawa semua
dasar adalah jelas kepada semua anggota di sekolah, dan sebarang
peraturan yang digubalnya mestilah bersesuaian atau berharmoni dengan dasar
yang sedia ada di mana dasar-dasar ini adalah petunjuk arah serta kenyataan
visi.
5.0. PERANAN GURU BESAR SEBAGAI PEMIMPIN
DI SEKOLAH.
Mengikut Hussein (1993), peranan yang perlu dimainkan oleh Guru Besar
itu meliputi tiga aspek iaitu sebagai pengurus,
pentadbir dan pemimpin. Sebagai
pengurus, Guru Besar bertanggungjawab
terhadap belanjawan dan kewangan sekolah,
pengagihan sumber dan sebagainya.
Sebagai pentadbir Guru Besar bertanggungjawab terhadap tugas-tugas
pentadbiran yang meliputi penilaian kerja-kerja stafnya, pengurusan ha-hal rasmi, penjadualan kerja dan waktu belajar. Guru Besar juga harus pakar dalam
pendidikan. Dia diharapkan dapat
menjalankan peranan sebagai pemimpin.
Tugas memimpin ini perlu ditumpukan kepada aspek teras teknik. Oleh itu ia perlu menunj ukajar para guru di
sekolahnya dalam hal-hal kurikulum dan pedagogi. Ia juga perlu memberi semangat, mendorong dan memberansangkan guru dan
pelajar di bawah jagaannya supaya bekerja dan belajar bersungguh-sungguh. Guru Besar sendiri perlu menunjukkkan contoh
teladan yang boleh diikuti dan disegani oleh para guru dan pelajar
sekolahnya. Tugas ini merupakan tugas
pemimpin.
Mc Pherson dan Crowson (1987) menyatakan peranan seorang
Guru Besar bertindan-tindih sebagai seorang guru, pengurus dan pemimpin. Walau apa pun Guru Besar tidak boleh
melarikan diri daripada melaksanakan peranan utamanya dalam aktiviti
pengajaran.
Peranan Guru Besar mengikut Drake dan Roe (1980) adalah functionally-dualistic; melihat peranan Guru Besar dari dua dimensi
iaitu pentadbiran-pengurusan dan pemimpin pendidikan–pengajaran. Sebagai
pentadbir dan pengurus sekolah, Guru
Besar bertanggungjawab terhadap kelicinan perjalanan sesebuah sekolah dan
kemajuannya. Manakala sebagai pemimpin
pendidikan-pengajaran ialah memberi kepimpinan,
galakan, sokongan kepada guru dan
pelajar dalam pengajaran dan pembelajaran.
Dalam masa yang sama Guru Besar perlu berusaha memimpin sekolah untuk
mewujudkan persekitaran sosial yang sihat dan memberansangkan pengajaran dan
pembelajaran.
Lipham, et al., (1985) dalam bukunya yang bertajuk ‘The
Principalship : Concept, Competencies
and Cases’ menganggap Guru Besar mempunyai potensi yang besar dalam
kepimpinannya. Sebagai pemimpin
pendidikan di sekolah tugas utama seorang Guru Besar adalah menjalankan
kepimpinannya dalam bidang pendidikan.
Mereka mengemukakan lima peranan kepimpinan Guru Besar: menentukan matlamat sekolah; mengelola sekolah; memajukan lagi cara-cara membuat
keputusan; dan melaksanakan perubahan pendidikan
Menurut Robiah Sidin & Warnoh Katiman (1999) peranan
Guru Besar boleh dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
(a) Peranan
Pentadbiran dan pengurusan:
(i)
Hal perkhidmatan kakitangan
(ii)
Hal kewangan
(iii)
Hal bangunan dan pembangunan
(iv)
Perbekalan
(v)
Hal perhubungan dengan pihak atasan.
(b) Peranan
Profesional:
(i)
Pengurusan kurikulum dan ko-kurikulum
(ii)
Perkembangan staf
(iii)
Pembimbing dan kaunselor.
(iv)
Perhubungan antara sekolah dengan komuniti.
(v)
Penyeliaan dan penilaian.
(vi)
Pemimpin pengajaran
(vii)
Hal ehwal pelajar.
Peranan pengurusan kurikiulum, bimbingan dan kaunseling, perkembangan staf, penyeliaan boleh dikategorikan sebagai
pemimpin pengajaran.
Kajian oleh Ramlah Sulaiman (1988) tentang ‘ Peranan
Unggul Dan Sebenar Guru Besar Sekolah’
telah mengenalpasti lima kategori fungsi Guru Besar yang merupakan
fungsi pentadbiran-pengurusan dan satu kategori sahaja yang dikenali sebagai
fungsi pengajaran. Lima kategori fungsi
pentadbiran pengurusan itu ialah yang berkaitan dengan:
(a) Staf
sekolah.
(b) Murid
sekolah
(c) Kewangan
dan kemudahan fizikal
(d) Perhubungan
sekolah dan masyarakat.
Noran Fauziah (1990) menyatakan Guru Besar memainkan dua
peranan utama iaitu sebagai pemimpin pentadbiran dan pemimpin pengajaran.
Kesimpulannya peranan Guru Besar meliputi pelbagai aspek pengurusan dan
pentadbiran bukan pengajaran (non-instructional) dan pelbagai aspek pengajaran
(instructional).
6.0. GURU BESAR SEBAGAI PEMIMPIN PENTADBIRAN
Barrow
(1977) menyatakan kepimpinan pentadbiran ialah pola-pola tingkahlaku (secara
relatif) yang bersekutu dengan kedudukan seseorang itu sebagai seorang
pemimpin. Tingkahlaku ini adalah
bertujuan untuk mempengaruhi atau mengarah individu atau kumpulan bagi mencapai
tugasan dan objektif yang ditetapkan terlebih dahulu untuk organisasi. Dalam organisasi formal tingkahlaku ini
adalah berkaitan dengan peranan-peranan formal seorang pemimpin itu.
Merujuk kepada kertaskerja Institut Aminuddin Baki
bertajuk ‘Kepimpinan Guru Besar Sekolah’ (1997) dhuraikan beberapa tugas
Guru Besar sebagai pemimpin pentadbiran iaitu:
(a) Kewangan
dan bekalan
Dalam
konteks pentadbiran kewangan sekolah, Guru
Besar tertakluk kepada peruntukan yang terdapat di bawah Akta Pendidikan 1961
dan Accounts & Audit Rules 1962. Guru
Besar bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pengurusan kewangan. Guru Besar perlu mempunyai pengetahuan yang
mendalam dan jelas dalam pengurusan hal-hal kewangan sekolah dengan memastikan
penggunaan wang secara optima. Guru Besar perlu mengagihkan peruntukan kewangan
bagi sekolahnya untuk memenuhi keperluan kurikulum, pembelian alat dan kelengkapan sekolah
(b) Pembangunan
Fizikal
Sebagai
pemimpin Guru Besar juga berperanan mengetahui keperluan fizikal untuk memenuhi
segala kehendak kurikulum. Peranan utama
Guru Besar ialah memastikan wujud bilik darjah yang beriklim selesa seperti
saiz bilik darjah dan ketinggian kerusi meja yang sesuai.
(c) Penyebaran
maklumat
Tugas
pentadbiran Guru Besar juga dilihat dari segi kebolehannya menyebarkan
maklumat-maklumat tertentu kepada guru-guru,
kakitangan, ibubapa dan
masyarakat setempat mengenai ordinan-ordinan pelajaran, buku panduan sekolah dan surat-surat
pekeliling seperti pakaian dan dan persatuan. Pemimpin pentadbiran juga
kadangkala berperanan sebagai ‘resource providers’ atau brokers.
(d) Perkembangan
kakitangan
Seorang
Guru Besar mesti dapat mengawal dan mendorong supaya wujud suasana kerjasama di
kalangan guru dan kakitangan.. Andrew dan Soder (1987) menyatakan pemimpin
pentadbiran mengambil tindakan mengarah staf,
menggunakan sumber-sumber yang ada di sekolah masing-masing supaya visi
dan matlamat sekolah dapat dicapai. Sebagai pemimpin pentadbiran para Guru
Besar perlu memberi pertolongan kepada staf kerana fungsi utama kepimpinan
pentadbiran ialah untuk memudahkan pencapaian matlamat dan objektif sekolah
(Sergiovanni 1977). Ini dapat dibuat
dengan menyediakan sistem maklumat tentang dasar, peraturan dan undang-undang dan sebagainya
untuk guru-guru.
7.0. GURU BESAR SEBAGAI PEMIMPIN PENGAJARAN
7.1.
Konsep Dan Matlamat Kepimpinan Pengajaran
Kepimpinan
pengajaran sangat penting bagi seseorang Guru Besar bagi merealisasikan sekolah
cemerlang. Tujuannya ialah untuk meningkatkan mutu pengajaran dalam sistem
pembelajaran. Mengikut Bevoise (1984)
dan Duke (1987), kepimpinan pengajaran
melibatkan empat aspek utama:
(a) Pembangunan
staf.
(b) Bimbingan
atau pengurusan pembelajaran.
(c) Sokongan
pengajaran.
(d) Kawalan
mutu yang dilakukan melalui pengesanan dan penilaian terhadap prestasi guru dan
pelajar dengan kerjasama semua staf.
Kepimpinan pengajaran seperti yang diutarakan oleh
Hallinger dan Murpy (1987) adalah merujuk kepada peranan Guru Besar dalam
menentukan matlamat sdekolah, mengurus
program pengajaran dan mewujudkan iklim pembelajaran untuk meningkatkan
pengajaran dan pembelajara di sekolah.
Aktiviti-aktiviti tersebut meliputi sebelas fungsi iaitu:
(a) Penentuan
matlamat sekolah.
(b) Penyebaran
matlamat sekolah.
(c) Pencerapan
dan penilaian pengajaran.
(d) Penyelarasan
kurikulum.
(e) Pengawasan
kemajuan pelajar.
(f) Penjagaan
waktu pengajaran
(g) Sokongan
dalam aktiviti pengajaran.
(h) Pengukuhan
usaha guru
(i) Penggalakan
perkembangan profesional.
(j) Penguatkuasaan
dasar akademik pelajar.
(k) Pemberian
insentif untuk pembelajaran.
Morgan dan Hall (1982) dalam Ramaiah
(1999) mengkategorikan peranan-peranan Guru Besar sebagai pemimpin pengajaran
seperti di bawah:
(a) Profesional pendidikan
Merujuk
kepada pengetahuan, kemahiran dan
kepakaran teknikal berkaitan dengan
pendidikan yang meliputi tugas-tugas menetapkan matlamat, kurikulum dan pengurusan sumber
fizikal.
(b) Pengurusan operasi
Merujuk
kepada tugas-tugas seperti merancang,
mengorganisasi, mengawal dan
menyelaras, pengagihan tugas; penilaian pengajaran dalam bilik darjah dan
penyelenggaraan sumber fizikal sekolah.
(c) Pengurusan sumber manusia
Merujuk
kepada tugas-tugas motivasi kakitangan akademik
dan pelajar, perkembangan
kakitangan ; resolusi konflik; dan komunikasi.Peranan sebagai pemimpin
pengajaran dan kurikulum ini meliputi pelbagai tugas termasuk penyeliaan dan
cerapan serta penilaian pengajaran pembelajaran di bilik darjah
7.2
Kecekapan-kecekapan Guru Besar Dalam
Kepimpinan Pengajaran.
Terdapat
beberapa ciri penting yang diperlukan Guru Besar bagi menjalankan kepimpinan
pengajaran dengan cara yang berkesan.
Aspek itu ialah sikap,
pengetahuan dan kemahiran Guru Besar. Seorang Guru Besar tidak mungkin
dapat menjalankan tugasnya dengan berkesan jika dirinya tidak mempunyai cukup
pengetahuan, kemahiran dalam bidang atau
tugas yang hendak disempurnakannya.
Prestasi Guru Besar dalam kepimpinan pengajaran merupakan penggunaan
pengetahuan dan kemahiran yang relevan yang dimilikinya dan ditunjukkan atau
dilakukan menerusi tindakan atau tingkahlakunya. Terdapat lima kecekapan fungsian Guru Besar
yang disarankan dalam kepimpinan pengajaran iaitu:
7.2.1 Menetapkan
wawasan sekolah
Seorang
Guru Besar perlu mempunyai kebolehan mewawasankan sekolahnya. Wawasan ini akan memberi panduan bagi
tindakan-tindakan yang akan diambil oleh Guru Besar. Kebolehan untuk menetapkan misi dan wawasan
sekolah merupakan keperluan yang semestinya ada pada Guru Besar sekolah untuk
mencapai matlamat.
7.2.2 Kurikulum
dan pengajaran.
Guru
Besar perlu mahir dalam tugasan
pengajaran. Analis kajian juga
menunjukkan kemahiran perlu dalam empat bidang iaitu pengajaran, penilaian,
penyeliaan dan perkembangan staf (Keefe (1987) & Duke (1982). Ini bermakna kemahiran dan kecekapan dalam
kandungan kurikulum, pemilihan jenis
penilaian kurikulum dan aktiviti pembelajaran,
kaedah pengajaran dan pengurusan kelas yang berkesan dikatakan syarat
penting untuk melaksanakan peranan sebagai pemimpin pengajaran. Seorang Guru Besar dikatakan harus
berpengetahuan dan berkemahiran dalam perkembangan atau kemajuan kurikulum
serta berkebolehan dalam meningkatkan mutu pengajaran di sekolahnya.
7.2.3 Kemahiran
pengurusan.
Kemahiran
dalam perancangan meliputi kebolehan untuk membuat ramalan , menganalisis atau mentafsir maklumat, membuat program dan penilaian program. Leithwood dan Montgomery (1968) dalam Hussein
(1993) mendapati Guru Besar yang berkesan mahir dalam merancang strategi di
sekolah. Selain itu Guru Besar juga
perlu mahir mengelola untuk mengelakkan
kegagalan pelaksanaan sesuatu program.
7.2.4 Hubungan
manusia dan komunikasi.
Seorang
Guru Besar juga perlu cekap dalam hubungan manusia iaitu hubungan personal dan
komunikasi dalam pengurusan. Kemahiran
ini amat penting dalam kepimpinan pengajaran kerana Guru Besar perlu
berinteraksi dan meminpin ahli-ahli yang sama di dalam dan di luar kelas.
Kemahiran komunikasi yang diperlukan Guru Besar meliputi kemahiran dalam
menyuruh, memotivasi dan berunding
dengan orang lain.
7.2.5 Sikap.
Sikap
memandu tingkahlaku. Dalam kajian
sekolah berkesan, para Guru Besar yang
dilabelkan sebagai pemimpin pengajaran mempunyai sikap positif terhadap
pembelajaran pelajar. Mereka mempercayai
bahawa setiap pelajar boleh belajar dan boleh diajar.
Smith dan Andrew (1989)
menyatakan terdapat beberapa kriteria yang patut dilakukan oleh orang
yang bertindak sebagai pemimpin pengajaran untuk mempastikan pencapaian
akademik pelajar iaitu:
(a) Memastikan
penggunaan sumber yang berkesan. Guru
Besar haruslah mengenalpasti kekuatan dan kelemahan yang ada pada seseorang
guru.
(b) Guru
Besar harus mengetahui keberkesanan sesuatu pengajaran.
(c) Komunikasi
yang baik di antara Guru Besar dengan guru-guru.
(d) Guru
Besar harus mengetahui matlamat semasa yang harus dicapai oleh sekolah.
Untuk menjadi seorang pemimpin pengajaran yang berjaya,
seorang Guru Besar juga haruslah mempunyai kewibawaan dan kekuasaan dalam
membuat sebarang keputusan. Dwyer, et al (1984) dan Blumberg dan Greenfield (1986)
mendapati antara ciri-ciri utama pemimpin pengajaran yang berjaya ialah:
(a) Mereka
memberi perhatian berat kepada pelajar
(b) Mampu
mengubahsuai cara mereka apabila diperlukan.
(c) Pembaharu
yang mengekalkan matlamat asas.
7.3
Mengapa Guru Besar Perlu Menjadi Pemimpin Pengajaran.
Kajian-kajian
mengenai sekolah berkesan menyarankan bahawa Guru Besar sekolah seharusnya
berperanan sebagai pemimpin pengajaran (instructional leaders) kerana
kepimpinan pengajaran dapat menghasilkan pembelajaran yang berkesan (Cawelti
1980) dan prestasi akademik yang cemerlang.
Ertinya jika Guru Besar memainkan peranannya sebagai pemimpin pengajaran
di sekolahnya maka proses pengajaran dan pembelajaran yang berkesan di bilik
darjah akan berlaku. Kajian –kajian
sekolah berkesan menghuraikan tingkahlaku-tingkahlaku kepimpinan Guru Besar
yang dikatakan berkesan, iaitu
tingkahlaku-tingkahlaku yang positif yang mendorong ke arah berlakunya proses
pengajaraan pembelajaran yang berkesan yang seterusnya mempengaruhi prestasi
murid untuk menjadi baik.
Tingkahlaku-tingkahlaku ini termasuklah;
(a) Mengutamakan
pencapaian prestasi murid.
(b) Menetapkan
strategi-strategi pengajaran yang berkaitan dengan pencapaian prestasi murid.
(c) Mewujudkan
suasana pembelajaran yang teratur dan baik.
(d) Sentiasa
menilai pencapaian murid.
(e) Menyelaras
program pengajaran pembelajaran.
(f) Memberi
sokongan kepada guru.
Guru Besar yang berfungsi sebagai pemimpin pengajaran
yang berkesan dapat memberi galakan dan dorongan yang kuat kepada guru untuk
merancang dan melaksanakan tugas pengajaran.
Cooperman (1994) dalam kajiannya The Principal : An Educational Leader menekankan terdapat
tiga perkara asas yang mesti dilaksanakan oleh Guru Besar untuk
mempertingkatkan pembelajaran di sekolah iaitu:
(a) Disiplin
- iaitu mewujudkan iklim pembelajaran.
(b) Kursus-kursus
yang diajar – terangkan dengan jelas apa yang akan diajar.
(c) Penyeliaan
pengajaran - mempastikan apa yang perlu
diajar telah diajar dengan baik.
Jelasnya Guru Besar mesti mewujudkan persekitaran
pembelajaran di sekolah. Selepas itu mereka
perlu memastikan isi kandungan pembelajaran adalah kukuh dan tekal. Kepimpinan
pengajaran dapat meningkatkan prestasi pengajaran dan pembelajaran malahan
pemupukan kebolehan guru serta membentuk dan menyelaras daya usaha guru. Yang penting Guru Besar mesti memainkan
fungsi pengajaran (Edmond 1979, Ubbens
dan Hughes (1997).
8.0
CIRI-CIRI
KEPIMPINAN GURU BESAR SEKOLAH CEMERLANG
8.1
Kualiti
Pemimpin Berkesan
Bagi
melahirkan sekolah berkesan dan cemerlang kepimpinan Guru Besar hendaklah
menunjukkan kualiti yang tinggi. Kajian menunjukkan bahawa kepimpinan Guru
Besar bergantung kepada banyak faktor.
Hussein Mahmood (1993) mengatakan
antaranya termasuklah faktor keGuru Besaran sendiri, sikap dan orientasi (reaktif atau
proaktif), komitmen dan gaya kepimpinan.
Guru Besar yang berkesan akan dapat memastikan kejayaan
dan perlaksanaan strategi di sesebuah sekolah cemerlang. Ainscow (1991) menyatakan seorang Guru Besar
yang berkesan harus mempunyai kualiti berikut:
(a) Mempunyai
visi untuk organisasi.
(b) Berkebolehan
untuk menyampaikan visi untuk memperolehi komitmen staf.
(c) Menukarkan
visi kepada tindakan.
(d) Stail
pengurusan terbuka tetapi tegas.
(e) Percaya
kepada kebolehan staf.
(f) Keazaman
menetapkan objektif yang mencabar.
(g) Kebolehan
merancang dengan fleksible.
(h) Kebolehan
memperolehi segala sumber terutamanya sumber manusia.
(i) Kebolehan
memberi motivasi kepada staf.
Ubben dan Hughes
(1997) juga menyatakan Guru Besar sekolah cemerlang menunjukkan gaya kepimpinan
yang mantap, tegas, berwibawa dan berkemampuan mengawal suasana
yang teratur serta penekanan pada pencapaian kecemerlangan. Sementara Zaidatol (1990) menyatakan pemimpin
yang berkesan ialah pemimpin yang mengambilkira kebajikan pekerja dan berkebolehan
merancang dan mengelola serta mengawasi perjalanan sesuatu organisasi. Persell dan Cookson (1982) telah menjalankan
kajian tentang keberkesanan kepimpinan di sekolah. Mereka telah mengenalpasti lapan ciri yang
ada pada Guru Besar yang dapat mengurus dan mentadbir sekolah dengan
berkesan. Lapan ciri itu ialah:
(a) Menunjukkan
rasa tanggungjawab terhadap matlamat sekolah.
(b) Mewujudkan
iklim jangkaan yang tinggi.
(c) Berfungsi
sebagai ketua institusi.
(d) Bersedia
berbincang secara berkesan dengan rakan lain.
(e) Dapat
mewujudkan suasana yang teratur dan
berdisiplin.
(f) Berupaya
menggerakkan sumber.
(g) Dapat
menggunakan masa yang baik.
(h) Boleh
menilai keputusan.
Hodgkinson (1983) menyenaraikan empat petunjuk keberkesanan kepimpinan seorang pemimpin iaitu perlu tahu bidang tugas, situasi, rakan sejawat dan kenal diri sendiri. Keempat-empat petunjuk itu dapat dibahagikan kepada dua rumpun:
(a) Di
peringkat sekolah atau jabatan, seorang Guru
Besar mesti mempunyai pengetahuan apa
yang berlaku dalam dunia pendidikan. Ini
termasuk pengetahuan tentang dasar-dasar pendidikan yang dapat diperolehi
melalui bacaan, kursus, seminar serta melalui interaksi dengan Guru
Besar-Guru Besar yang lain.
(b) Pengetahuan
tentang sekolah, iaitu latarbelakang
sosial pelajar, aspirasi ibubapa, sumber yang ada pada komuniti dan peluang
pekerjaan.
Berdasarkan kajian tentang sekolah berkesan, Sweeney
(1983) mengenalpasti enam ciri kepimpinan Guru Besar yang tekal kaitannya
dengan keberkesanan sekolah. Ciri-ciri
tersebut ialah:
(a) Guru
Besar memberi penekanan terhadap pencapaian para pelajar dalam bidang akademik.
(b) Guru
Besar menyusun dan menetapkan strategi pengajaran.
(c) Guru
Besar menyelia dan mengekalkan suasana yang kondusif di sekolah.
(d) Guru
Besar menyelaras program pengajaran.
(e) Guru
Besar kerap menilai pencapaian pelajaran para pelajarnya.Guru Besar membantu
dan memberi semangat kepada para guru.
(a) Aspek
teknikal - pemimpin teknikal ialah
seorang yang menguasai teknik-teknik pengurusan yang cekap seperti pengurusan
masa.
(b) Aspek
kemanusiaan – sentiasa memberi dorongan serta peluang untuk maju kepada guru-guru
dan staf sokongannya.
(c) Aspek
pendidikan – Guru Besar sebagai pemimpin pendidikan perlu mempunyai kepakaran
dan pengetahuan bidang profesional dan cekap dalam mengenalpasti
masalah-masalah pendidikan serta memahami kehendak kurikulum.
(d) Aspek
simbolik - menyedarkan masyarakat
sekolah tentang nilai-nilai yang dianggap penting seperti kerajinan.
(e) Aspek
budaya - Guru Besar perlu mengukuhkan
segala nilai dan unsur positif yang memberi identiti kepada sekolah.
8.2
Sifat Guru Besar Unggul
(a) Syarat
lahiriah - yang paling penting ialah
kelulusan akademik dan profesional yang sesuai.
(b) Syarat
Rohani – rasa tanggungjawab terhadap tugas.
(c) Kewibawaan
- peribadi, pengetahuan,
budi pekerti, pengalaman, sikap terhadap Tuhan dan sesama makhluk.
(d) Dedikasi
- semangat pengabdian terhadap tugas.
(e) Kebolehan
- supaya dapat berhadapan dengan
cabaran.
(f) Keyakinan
pada diri.
(g) Kerendahan
hati.
(h) Keberanian, ketangkasan dan kegigihan
Oleh itu dalam keadaan yang mencabar ini, corak kepimpinan Guru Besar sekolah mesti
berubah:
(a) Guru
Besar harus tahu bentuk-bentuk
kepimpinan dan pengurusan moden.
(b) Guru
Besar harus sedar dengan realiti yang ada yang boleh mempengaruhi kepimpinannya
di sekolah.
(c) Guru
Besar mesti tahu selok belok pengajaran dan pembelajaran yang terbaharu supaya
dia dapat mengawasi perkembangannya.
(d) Guru
Besar harus bersikap terbuka dan berterus terang serta boleh pula bertimbang
rasa.
(e) Guru
Besar harus pandai berhubung dengan guru,
murid, masyarakat dan orang
atasan.
(Rujukan tidak disertakan)
0 comments:
Post a Comment