Pembangunan
Sistem Maklumat Untuk Bidang Pendidikan Mengalami Pelbagai Masalah dan Cabaran.
Bincangkan.
1.0
Pendahuluan
Aplikasi sistem data sudah tidak asing lagi dalam
pentadbiran dan pengurusan organisasi termasuk institusi pendidikan. Ini
selaras dengan hasrat kerajaan Malaysia untuk meningkatkan kualiti penyampaian
perkhidmatan awam. Kerajaan Malaysia di bawah pimpinan Perdana Menteri YAB
Datuk Seri Najib bin Tun Abdul Razak menekankan aspek kualiti penyampaian bagi
mengangkat martabat negara ke tahap kelas dunia dalam segala aspek terutamanya
pentadbiran awam. Beberapa inisiatif dilaksanakan untuk mencapai tujuan
tersebut yang diterjemahkan ke dalam gagasan kerajaan elektronik. Inti pati
kepada kerajaan elektronik ialah penyampaian dan perkongsian data secara
elektronik supaya keputusan dapat diambil dengan tepat dan pantas. Kecekapan
dan keberkesanan pengurusan pendidikan merupakan salah satu daripada penekanan
yang diberikan selaras dengan hasrat mahu menjadikan Malaysia sebagai pusat
kecemerlangan pendidikan dan menyediakan pendidikan bertaraf dunia. Ekoran
daripada itu, perancangan dilakukan untuk membangunkan Pendidikan yang
memberikan tumpuan kepada empat teras iaitu meningkatkan akses kepada
pendidikan, equiti dalam pendidikan dan tahap kecekapan dan keberkesanan
pengurusan pendidikan. Selaras dengan hasrat tersebut, pengurusan data
pendidikan menggunakan aplikasi teknologi maklumat diberikan tumpuan utama.
Penggunaan teknologi maklumat membolehkan aplikasi sistem maklumat dibangunkan
melalui pangkalan data. Ini bagi membolehkan maklumat digunakan sepenuhnya
terutamanya untuk meningkatkan kecekapan pengurusan dan pentadbiran. Justeru, sekolah
dikehendaki menggunakan teknologi maklumat untuk menguruskan maklumat supaya
sentiasa tersedia pada bila-bila masa diperlukan (Rashid 1987). Maklumat ini
diperlukan oleh Pejabat Pelajaran Daerah (PPD), Jabatan Pelajaran Negeri (JPN)
dan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) untuk membuat perancangan dan
keputusan dari semasa ke semasa.
2.0
Masalah dan Cabaran Pembangunan
Sistem Maklumat Pendidikan
Pada pendapat penulis, masalah dan
cabaran pembangunan sistem maklumat dalam bidang pendidikan adalah melibatkan
kepada 5 aspek utama iaitu:-
2.1
Kepakaran Pembangun
Sebagaimana yang kita ketahui bahawa kebanyakan pembangun sistem
pangkalan data pendidikan masih lagi menggunakan kepakaran warga guru yang
bertaraf amatur dan semi profesional. Ini adalah untuk menjimatkan kos
pembangun yang sangat mahal dan sukar diperoleh. Pembangunan sistem terdiri
daripada pegawai-pegawai dalam bahagian yang hanya menghadiri kursus atau
bengkel selama seminggu atau lebih. Mereka masih kurang mahir untuk menganalisa
keperluan dan masalah sistem, membuat reka bentuk sistem yang lebih efektif,
mengkod sistem, menguji dan menyahpijatan, mendokumentasi serta membuat
penyenggaraan serta upgrade version
dari semasa ke semasa. Zawiyah (2008) dalam kajiannya menyatakan bahawa sistem
pangkalan data di peringkat sekolah dan PPD masih tidak stabil dan banyak
menghadapi masalah pepijat yang menyebabkan sistem tersebut tidak dapat
digunakan lama. Apabila data telah dimasukkan ke dalam sistem dan menghadapi
kerosakan, data tidak dapat dieksport. Kehilangan data akan berlaku. Penyimpan
data akan kerugian dari segi maklumat, masa, tenaga dan kos.
2.2
Integrasi Sistem Pangkalan data
Satu sistem pengurusan maklumat yang diintegrasi diperlukan. Apa yang
berlaku sekarang ialah Kementerian Pelajaran Malaysia mempunyai
berbagai-bagai-bagai sistem maklumat yang berdiri sendiri (stand alone) yang dibangunkan oleh beberapa bahagian di bawah
kementerian. Ini adalah termasuk Education
Management Information System (EMIS) dibangunkan oleh Unit Maklumat, Sistem
Salah laku dan Disiplin Murid (SSDM) serta Sistem Data Murid (SDM) yang dibangunkan
oleh Bahagian Sekolah-Sekolah, Sistem Data Pinjaman Buku Teks (SDPBT) yang
dibangunkan oleh Bahagian Buku Teks, Sistem Perlantikan Pengawas Peperiksaan
(SPPP), Sistem Pendaftaran Peperiksaan Malaysia untuk Peperiksaan PMR, SPM dan
STPM yang dibangunkan oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia, IQPSS, Sistem Pemantauan
Pembudayaan ICT (SPPICT), Smart School
Qualification Standard (SSQS), Sistem Aduan Kerosakan Peralatan ICT (STS)
dan i-NILAM yang dibangunkan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan serta beberapa
lagi sistem pangkalan data baru yang bakal muncul seperti Sistem Pengurusan
Sekolah (SPS) yang dibangunkan oleh BTP. Bilangan sistem pangkalan data yang
begitu banyak begitu sukar dikendalikan oleh guru-guru. Walaupun masalah ini
telah disedari sejak dulu namun usaha untuk menyatukannya masih belum berjaya
sehingga sekarang bahkan semakin banyak sistem baru yang muncul. Bayangkan pada
satu hari nanti ada berpuluh-puluh sistem yang ditangani oleh guru sekolah yang
sepatutnya menumpukan tugasnya dalam bilik darjah. Terdapat banyak lagi sistem
pangkalan data yang dibangunkan sendiri oleh sekolah atau guru-guru untuk
kegunaan sekolah atau kegunaan peribadi yang perlu ditangani guru yang
ditugaskan.
2.3
Kepakaran dan Beban Tugas Guru
Berkaitan dengan wujudnya sistem maklumat yang begitu banyak di sekolah,
kepakaran guru sangat diperlukan. Ada sekolah yang mempunyai guru-guru yang
mahir IT dan ada juga yang tidak mempunyai guru yang mahir IT. Masalah
kepakaran guru kurang diambil kira. Bengkel hanya diadakan di peringkat daerah
selama 2 atau 3 hari sahaja. Disebabkan kekurangan guru pakar dalam IT, guru
yang sama akan dipanggil untuk menghadiri bengkel dan diminta untuk
mengendalikan sistem pangkalan data yang lain. Akhirnya beban guru ini akan
bertambah dan tugas sebenarnya akan terjejas. Oleh itu pembangunan sistem
maklumat pendidikan yang digunakan di sekolah sepatutnya disusuli dengan
mewujudkan perjawatan baru yang berkaitan dengan pengurusan data. Contohnya
melantik N17 bahagian data atau FT17 sebagai juruteknik komputer.
Sekurang-kurangnya 15 aplikasi sistem maklumat pangkalan data yang perlu
ditangani dan sebahagiannya melalui sistem atas talian.
2.4
Perbelanjaan Yang Tinggi
Cabaran yang seterusnya ialah kos yang tinggi untuk membangunkan sistem
maklumat atau sistem pangkalan data. Perisian dan perkakasan yang digunakan
untuk membangunkan data adalah sangat mahal. Sebagai contoh perisian seperti
Programming C++, Visual Basic, Microsoft Access dan sebagainya perlu dibeli.
Mungkin tidak menjadi bebanan kepada pihak kerajaan atau kementerian pelajaran
kerana mempunyai peruntukan khusus yang tinggi tetapi bagi pihak sekolah atau
guru-guru mereka kurang mampu membelinya perisian tersebut. Ini akan menjadi
kekangan untuk mewujudkan sistem-sistem maklumat di sekolah. Selain daripada
itu, untuk mewujudkan sistem pangkalan data secara atas talian memerlukan ruang
penyimpanan (server) yang besar serta
kelajuan jalur lebar yang tinggi. Kos penyediaan server dan jaringan jalur
lebar memerlukan kos yang tinggi di samping penyelenggaraan secara berkala
supaya kekal berfungsi. Di samping itu juga perisian firewall yang canggih diperlukan untuk mengelakkan sebarang
gangguan penggodam (hacker).
2.5
Kemudahan peralatan IT di sekolah
Apabila pihak Kementerian Pelajaran Malaysia mengambil keputusan untuk
menggunakan pelbagai sistem pangkalan data, maka keperluan peralatan IT menjadi
sangat penting di sekolah. Dahulu semasa Program PPSMI, banyak komputer telah
dibekalkan di sekolah-sekolah. Malangnya kebanyakkan komputer tersebut telah
rosak atau ketinggalan zaman. Banyak komputer tidak dibaik pulih dan tidak
dinaiktaraf. Sistem operasinya ketinggalan zaman dan tidak sesuai dengan
perisian-perisian baru khususnya sistem pangkalan data. Contohnya Windows 98,
Windows 2000 dan Windows ME. Window-windows versi ini tidak dapat menyokong
Penjelajah Internet Versi 6 yang banyak digunakan oleh sistem pangkalan data
secara atas talian. Demikian juga dengan Microsoft Office 2003 atau 2007 tidak
selaras dengan kebolehan Windows versi lama. Oleh sebab itu, pihak sekolah
tidak dapat menggunakan komputer-komputer ini untuk melakukan kerja-kerja pangkalan
data. Masalah ini menimbulkan implikasi lain. Disebabkan keadaan terpaksa,
pihak sekolah atau guru-guru mungkin akan membeli komputer dengan menggunakan
wang sendiri dan mendapatkan perisian yang kurang mantap dan tidak berlesen.
2.6
Masalah Penyahpijatan, Virus dan Penggodam Sistem
Satu lagi masalah dalam pembangunan sistem maklumat dalam pendidikan
ialah masalah penyahpijatan terutamanya aplikasi yang dibangunkan dengan
menggunakan Ms Office Access dan Visual Basic. Aplikasi ini sangat mudah
diserang oleh pepijat sama ada mempunyai unsur virus ataupun sistem yang tidak
serasi. Semasa dalam proses pembikinan sistem, pembangun mungkin tidak sedari
terdapat pengaturcaraan yang mudah dicapai oleh pepijat program. Pengujian
aplikasi tidak sempurna khususnya jika sistem pangkalan data tersebut
dibangunkan berasingan. Demikian juga masalah Virus komputer, Trojan, Worm dan
Penggodam (Hacker). Anasir-anasir ini
sangat bahaya kepada sistem pangkalan data yang dibangunkan. Ia boleh merosak
serta memusnahkan data secara besar-besaran. Oleh itu pembangun serta pengguna
sistem perlu menyediakan antiviral yang kemas kini. Ini memerlukan perbelanjaan
tambahan. Jikalau sistem maklumat itu digunakan secara atas talian, mestilah
mempunyai Internet firewall yang
berkesan serta mampu menangkis serangan virus dan penggodam. Sebagai contoh,
Sistem SPPICT dan SSQS BTP pernah digodam dan telah menyebabkan kerosakan data
yang serius. Pihak sekolah dan Pusat Kegiatan Guru (PKG) terpaksa menunggu
beberapa hari sebelum aplikasi tersebut boleh digunakan semula. Perkara ini
perlulah dielakkan dengan menyediakan perisian penangkis yang berkesan dan
tidak berulang lagi pada masa hadapan.
2.7
Ruang simpanan data
Terdapat dua cara penyimpanan data dalam sistem Pangkalan data iaitu
melalui server online atau Personel Computer Data Storage (PCDS). Jenis
yang pertama biasanya disediakan di peringkat KPM atau bahagian pengurusan
tertinggi KPM seperti Bahagian Maklumat, Bahagian Teknologi Pendidikan dan
Bahagian Sekolah-Sekolah. Penyediaan dan penyelenggaraan server adalah tinggi.
Ancaman keselamatan juga tinggi. Oleh itu kos perbelanjaan bagi memastikan
server berfungsi dengan baik selamat juga tinggi.
2.8
Kemudahan dan kelajuan internet
Masalah yang sering dihadapi khususnya oleh sekolah luar bandar untuk
memasukkan data ke dalam sistem pangkalan data secara atas talian ialah masalah
kemudahan internet. Ada sekolah yang mempunyai internet tetapi lambat dan ada
juga yang langsung tidak mempunyai kemudahan internet. Contohnya Sistem
Pangkalan Data SPPICT, SSQS, i-NILAM, STS, HRMIS Kakitangan KPM, e-Hadir dan
e-Tukar memerlukan kemudahan internet untuk memasukkan data. Jika tidak ada
internet, guru-guru terpaksa pergi ke bandar berhampiran. Kadang-kadang
guru-guru membawa beberapa fail maklumat untuk panduan. Keadaan ini agak
membebankan guru-guru, menyebabkan guru-guru meninggalkan tugas rasmi dalam
bilik darjah dan menyebabkan kelewatan menghantar maklumat yang diperlukan oleh
pihak atasan. Sepatutnya kerajaan melalui KPM perlu menyediakan
kemudahan-kemudahan asas seperti komputer dan jaringan internet yang laju
sebelum melancarkan sistem pangkalan data secara atas talian.
2.9
Penutup
Walaupun
objektif pelaksanaan sistem-sistem maklumat ini menjurus kepada peningkatan
kualiti pengumpulan data pendidikan tetapi
masalah dan cabaran tidak dapat dielakkan. Adalah sangat penting adanya
kebijaksanaan pihak yang bertanggungjawab untuk mengatasi masalah yang timbul
serta menghadapi cabaran-cabaran yang bakal berlaku pada masa ini dan akan
datang supaya sistem maklumat bukan sahaja dapat membantu pihak kementerian
tetapi juga dapat meningkatkan kualiti pengurusan sekolah.
Rujukan
Bahagian Perancangan Dan Penyelidikan
Dasar Pendidikan. (1997). Pelan Pembangunan sistem
maklumat pengurusan pendidikan (SMPP/EMIS) untuk sektor pendidikan. Edaran untuk
program latihan aplikasi EMIS.
maklumat pengurusan pendidikan (SMPP/EMIS) untuk sektor pendidikan. Edaran untuk
program latihan aplikasi EMIS.
Government of Malaysia. (1997). Concept
RFP for Smart School Management System. Kuala
Lumpur: Ministry of Education.
Lumpur: Ministry of Education.
Institut Perguruan Darul Aman. (1996). Penggunaan
InSiS untuk pengurusan data guru pelatih
dan peserta kursus institut/maktab perguruan Malaysia.Edaran untuk kursus latihan
penggunaan InSiS.
dan peserta kursus institut/maktab perguruan Malaysia.Edaran untuk kursus latihan
penggunaan InSiS.
Parker, C. S. (1993). Management
information system: Strategy and actions.New York: Mitchell
McGraw Hill.
McGraw Hill.
Somogyi, E. K., & Galliers, R. D.
(1987). Applied information technology: From data
processing to strategic information systems. Journal of Information Technology, 2(1) March.
processing to strategic information systems. Journal of Information Technology, 2(1) March.
Zawiyah Mohammad & Mariah Lambak
(2008). Pengurusan Sistem Maklumat
Pendidikan.
Jurnal Akademika 74 (Disember) 2008: 89-113
Jurnal Akademika 74 (Disember) 2008: 89-113
0 comments:
Post a Comment