1.1 Pendahuluan
Dari segi
bahasa, menurut kamus terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (1993) Perkataan Pengajaran
dan Pembelajaran adalah berasal dari satu kata dasar yang sama iaitu ajar yang
bermaksud petunjuk yang diberikan kepada orang lain. Pengajaran bermaksud
segala yang berkaitan dengan mengajar atau mengajarkan ( seperti caranya,
sistemnya dan lain-lain).
Pembelajaran pula ialah suatu gerakbalas kepada rangsangan-rangsangan yang membawa kepada satu perubahan. Menurut Shea (1994) dalam Juhazren Junaidi et al. (2005) pembelajaran ialah satu proses mental atau fizikal yang membawa kepada perubahan tingkah laku. Eh Ah Meng (1993) pula mengatakan bahawa pembelajaran adalah satu proses memperoleh pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai yang baru.
Proses
pengajaran dan pembelajaran berkesan mempunyai penafsiran yang agak berbeza
jika dibandingkan senario pendidikan
abad ke-21 dan sebelumnya. Ini kerana faktor perubahan teknologi serta
keperluan dalam pembangunan modal insan. Pada Tahun-tahun 1960 hingga 1990,
pengajaran dan pembelajaran berkesan dinilai berdasarkan kepada gaya pengajaran
dan pembelajaran formal dan tidak formal, didaktif atau penerokaan, tradisional
atau progresif. Hanya bermula pada tahun 1991 hingga 2000, pengajaran dan
pembelajaran berkesan dinilai melalui 5 dimensi iaitu pengetahuan kurikulum,
kemahiran pedagogi, refleksi, empati dan kecekapan mengurus (OECD, 1994). Pada tahun
1997 terdapat penambahbaikan terhadap ciri-ciri pengajaran dan pembelajaran
berkesan iaitu seperti yang dicadangkan oleh Anderson (1991) dalam Expert Teaching
(Turner, R. 2001) iaitu peranan guru dalam menentukan halatuju kelas,
mewujudkan kelas berasaskan fungsi dan memperbaiki serta mengekalkan momentum
pelajar. Selepas Tahun 2000 iaitu memasuki era ke – 21, pengajaran dan
pembelajaran berkesan turut dipengaruhi oleh penggunaan peralatan bantuan
mengajar ICT yang melibatkan penggunaan komputer dan komponen lainnya.
Terdapat kajian sarjana
yang melihat gaya pengajaran dan pembelajaran berkesan di sekolah rendah dan
menengah sebagaimana yang dilakukan oleh University Of Hertfordshire, London
(2001) lihat Turner. R (2001) dan Shahril (2005). Terdapat juga kajian mengenai
pengajaran dan pembelajaran berkesan bagi pelajar di peringkat kolej dan
universiti seperti Allan et al., (2009), Kanika (2009), dan Juhazren et al.,
(2007) Saya dapati strategi, kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran
berkesan agak berbeza jika dilihat dari tiga kumpulan pelajar ini.
Walau bagaimana pun dalam
penulisan ini saya ingin fokuskan kepada penggunaan bahan bantu mengajar
pelbagai media ke arah meningkatkan keberkesanan proses pengajaran dan
pembelajaran.
Guru memerlukan kemahiran asas supaya dapat
menjalankan satu proses pengajaran yang baik seterusnya membawa kepada proses
pembelajaran murid-murid. Proses pengajaran melibatkan tugasan dan aktiviti
yang diusahakan bersama oleh guru atau pensyarah dan muridnya. Pengajaran dirancangkan oleh guru secara sistematik dan
teliti untuk melaksanakannya dengan kaedah dan teknik mengajar yang sesuai,
membimbing, menggalak dan memotivasikan murid supaya mengambil inisiatif untuk
belajar, demi memperolehi ilmu pengetahuan dan menguasai kemahiran yang
diperlukan. Ini ditambah lagi dengan adanya bahan media yang sesuai bagi
mendekatkan pelajar kepada konsep yang disampaikan oleh guru.
Penggunaan media melalui teknologi maklumat dapat
membantu keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Pendidikan masa kini berkembang seiring
dengan kepesatan sains dan teknologi.
Kelahiran bidang teknologi maklumat (ICT) melalui sistem pengkomputeran
sebagai wadah baru era globalisasi telah mempertingkatkan lagi usaha penyebaran
ilmu kepada generasi baru dan masyarakat umum di seantero dunia. Melalui
kepesatan dan perkembangan bidang pengkomputeran, aliran akademik semasa juga
turut melebarkan lagi gerbang ilmiahnya menerusi capaian kepantasan kuasa
teknologi ini . Khususnya dalam bidang pendidikan, penggunaan media dalam
proses pengajaran sememangnya memberi implikasi baru yang lebih efektif dalam
proses pengajaran dan pembelajaran sekaligus menyumbang kepada kelancaran dan
kedinamikan dalam lapangan pendidikan.
Ledakan multimedia dalam dunia
pendidikan tidak dinafikan merupakan sebahagian daripada faktor yang turut
menyumbang ke arah kemajuan dan prestasi di kalangan guru dan pelajar. Tidak ketinggalan, kemudahan peralatan multimedia terkini dan
jaringan internet yang telah dibekalkan kepada pihak sekolah bagi memastikan
proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar dan
berkesan. Guru mempersembahkan isi
kandungan pelajaran dengan menggunakan power point. Guru juga boleh menggunakan
teknik video dan audio semasa proses pengajaran dan pembelajaran berjalan,
bergantung kepada kesesuaian tajuk yang diajar.
Sebagai contoh, apabila guru mengajar tajuk Tarian di Malaysia, maka
saya akan mencari video-video pendek di internet melalui youtube.com dan memuatturunkannya
dengan menggunakan perisian Internet Download Manager (IDM) bagi membantu kefahaman pelajar terhadap isi
kandungan pelajaran. Untuk menjadikan
pengajaran guru lebih berkesan maka guru telah masukkan nota-nota penting ke
dalam blog (albesuty.blogspot.com) sebagai bahan rujukan pelajar. .
Charles B.Klasek (1972),
menyatakan bahawa pengajaran guru boleh dianggap teratur sekiranya mereka dapat
menggabungkan pengajarannya dengan bahan bantu mengajar. Pengajaran guru akan
menjadi lebih berkesan dan berjaya meruntun fikiran pelajar terhadap pelajaran
mereka. Pendapat ini disokong pula oleh
satu kajian ilmiah yang mengatakan bahawa pelajar belajar melalui penglihatan
sebanyak 70% dan melalui pendengaran sebanyak 30% sahaja. Jadi saya mengambil pendekatan untuk
menggabungkan di antara kedua-dua faktor ini.
Melalui pemerhatian, guru dapati minat pelajar semakin bertambah apabila guru mengaplikasikan pendekatan ini
semasa proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Kebanyakkan
penyelidikan yang telah dilaksanakan untuk mengkaji penggunaan media mendapati
teknologi yang digunakan (papan tulis elektronik) telah berjaya mengatasi
masalah yang berkait dengan pemisahan di antara guru dengan pelajar. Beberapa
kajian juga telah melaporkan paras dan jenis interaksi yang berlaku di antara
pensyarah dan sistem media elektronik yang digunakan (Rio, 1999)
‘…kalau
saya dengar, saya lupa; kalau saya lihat saya ingat; dan kalau saya buat saya
tahu…’
Kajian ini juga
telah menunjukkan betapa pentingnya peranan guru dalam memastikan keberkesanan
media dalam pengajaran. Misalnya jika
guru menayangkan filem serta mengaitkan dengan objektif-objektif pembelajaran,
maka maklumat yang terima oleh pelajar akan bertambah. Misalnya, Ausuble (1968) mengemukakan konsep
maklumat awal sebagai bantuan untuk menghasilkan pengajaran yang berkesan.
Alessi, S.M. & Trollip, S.R. (1991).
Computer-based instruction: Methods and development. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.
Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A
cognitive view. New York: Holt,
Rinehart & Winston.
Brown, S. dan McIntyre, D. (1993) Making Sence Of Teaching, Buckingham:
Open
University Press
University Press
Charles
B. Klasek. (1972). Instructional Media in the Modern School. London.
Professional
Educators Publications
Educators Publications
Eh Ah Meng. ( 1993). Pedagogi Satu Pendekatan Bersepadu. Kuala Lumpur.
Penerbitan
Fazar Bakti.
Fazar Bakti.
Esther, G. S. D. (1999). Integrasi multi media dalam
pendidikan sains: Satu model kerangka
teori. Kertas kerja Seminar Pendidikan Sains di Fakulti Sains Komputer &
Teknologi Maklumat, Universiti Malaya pada 21 April 1999.
Hamzah, M. D. (1990). Pembelajaran
dan Implikasi Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka.
Bahasa dan Pustaka.
Technologies of
Instruction, Macmillan, New York.
Hill, S & Hill, T. (1997). Bilik darjah Semuafakat. Kuala Lumpur,
ITNMB
Jo Allan, Karen Clarke Micheal Jopling. (2009). Effective Teaching in
Higher Education:
Perceptions Of First Year Undergraduate Students. International Journal of Teaching and
Learning in Higher Education , 362-372.
Perceptions Of First Year Undergraduate Students. International Journal of Teaching and
Learning in Higher Education , 362-372.
Juhazren Bin Junaidi & Sutha A/P Sugumaran.
(2005). Hubungan Gaya Pembelajaran
Dengan Pencapaian Matematik Dan Multimedia Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana
Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) Di Universiti Teknologi
Malaysia, Skudai, Johor. Fakulti Pendidikan UTM. Skudai. 1-10
Dengan Pencapaian Matematik Dan Multimedia Di Kalangan Pelajar Tahun Akhir Sarjana
Muda Sains Dan Komputer Serta Pendidikan (Matematik) Di Universiti Teknologi
Malaysia, Skudai, Johor. Fakulti Pendidikan UTM. Skudai. 1-10
Kanika, K. A. (2009). Effective teaching Behaviors In The College Classrom
: A Critical
Incident Technique From Student's Perspective. International Journal Of Teaching and
Learning in Higer Education , 299-309.
Incident Technique From Student's Perspective. International Journal Of Teaching and
Learning in Higer Education , 299-309.
Mohd. jalaludin, Abdus Salam. (2010). Effective Learning and Teaching. Medicine Today ,
32-36.
32-36.
primer for media directors. Audiovisual Communication Review, 22, 387- 407.
Samad dan Mohd. Marzuki Mustafa. (2008). Ciri-ciri Pengajaran dan Pembelajaran
Berkesan. Fakulti Kejuruteraan dan Alam Bina. UKM Bangi. 1-7
London: OECD.
Reinders, H. (2010). Towards a classroom Pedagogy for learner Autonomy: A
Framework Of
Independent Language Learning Skills. Australian Journal Of Teacher education , 40-55.
Independent Language Learning Skills. Australian Journal Of Teacher education , 40-55.
Rio, S.S. (1999). Ketrampilan dalam Teknologi: Multi
Media dalam Pendidikan Sains. Kertas kerja Seminar Pendidikan Sains di Fakulti
Sains Komputer & Teknologi Maklumat, Universiti Malaya pada 21 April 1999.
Sabrina Bakar (1998). Kesan mod
persembahan yang berbeza dalam multimedia berasaskan komputer terhadap pencapaian
matematik pelajar yang berbeza gaya kognitif. Unpublished masters dissertation,
Universiti Sains Malaysia, Pulau Pinang.
Shahril, M. (2005). Amalan Pengajaran Guru Yang Berkesan : kajian di
beberapa Sekolah
Menengah di Malaysia. Fakulti Pendidikan Universiti Malaya , 1-14.
Menengah di Malaysia. Fakulti Pendidikan Universiti Malaya , 1-14.
Stones, E. (1992). Quality
Teaching : A Sample Of Cases. London : Routledge
Buckingham. Open University Press.
0 comments:
Post a Comment