PENDAHULUAN
Perkembangan bidang Teknologi
Maklumat dan Komunikasi (ICT) di seluruh dunia telah memberikan kesan langsung
kepada Malaysia. Pihak kerajaan telah mengambil langkah positif dengan
menjadikan ICT sebagai prasarana penting dalam sistem pentadbiran negara. Di
antara sektor yang mendapat manafaat dari projek ICT ialah sektor pelajaran
yang melibatkan seluruh organisasi KPM sehingga ke sekolah-sekolah seluruh
Malaysia yang terdiri daripada 9996 buah.
DEFINISI INOVASI
Terdapat banyak pengertian inovasi yang
diutarakan oleh para sarjana. Antaranya, menurut Roger dan Shoemaker (1971)
inovasi merupakan satu idea, amalan atau objek yang dianggap baru oleh seseorang.
Pendapat Roger dan Shoemaker disokong oleh Spencer (1994) yang menjelaskan
bahasa inovasi adalah sesuatu yang dianggap baru dan lebih baik daripada yang
lama oleh seseorang individu. Konsep inovasi dalam pendidikan di negara kita
diertikan sebagai idea, konsep atau
strategi baru yang boleh mempertingkatkan sesuatu amalan (Glosori Teknologi
Pendidikan, 1995). Ketiga-tiga definisi ini secara amnya memberi pengertian
yang hampir sama. Terdapat tiga elemen penting dalam konsep inovasi iaitu idea, amalan dan baru. Ini bermakna dalam sesuatu proses inovasi ia
melibatkan perubahan dari segi aspek idea dan amalan seseorang. Jika ditinjau
dalam sistem pendidikan negara kita, terdapat banyak inovasi yang telah
disebarkan atau dilaksanakan oleh pihak-pihak yang tertentu bertujuan memajukan
kualiti proses pengajaran dan pembelajaran serta sistem pentadbiran pendidikan.
INOVASI SISTEM MAKLUMAT DALAM PENDIDIKAN
Menghasilkan Sistem Maklumat
Pengurusan Pendidikan (EMIS)
Bagi memajukan Sistem Pentadbiran
Pendidikan, pihak KPM telah menghasilkan Sistem Maklumat Pengurusan Pendidikan
(EMIS). Sistem ini merupakan satu inovasi sistem pengurusan pendidikan untuk
mengukuhkan fungsi sistem maklumat pendidikan yang sedia ada dengan menyatupadukan
maklumat dari pelbagai peringkat dan aktiviti dalam organisasi pendidikan iaitu
sekolah-sekolah di seluruh negara kepada satu sistem yang dapat membekalkan
maklumat menyeluruh untuk pengurusan dan pentadbiran pendidikan. Di samping itu, pengagihan sumber,
penganalisisan dasar, penilaian dan perancangan pendidikan dapat dilakukan
dengan lebih sistematik. Pada awalnya, sistem ini dibangunkan dengan
menggunakan perisian MS ACCESS Versi 2.0. Walau bagaimanapun dengan
perkembangan teknologi maklumat dalam bidang komputer, sistem ini kini telah
dinaiktarafkan dengan perisian MS ACCESS 97 dan MS ACCESS 2000 yang mempunyai
lebih banyak ciri yang menarik.
Di samping itu, EMIS merupakan satu
program yang disusun khas dengan menggunakan media elektronik yakni komputer
sebagai medianya. Ini bermaksud segala bentuk maklumat yang terdapat di
peringkat sekolah dapat diguna pakai untuk tujuan masa kini dan akan datang.
Justeru, pengaliran maklumat dapat dilakukan secara sistematik agar bidang pendidikan
mendapat kebaikannya dengan mengambil kira unjuran masa depan. Dengan adanya
EMIS, pihak kementerian dapat membuat keputusan samada untuk melaksanakan suatu
projek atau tidak.
Menyediakan
Sistem Analisis Peperiksaan Sekolah
(SAPS)
Bagi memudahkan pengurusan dan
pentadbiran Sistem Peperiksaan, KPM telah menghasilkan Sistem SAPS ini. Ia merupakan inovasi yang agak
baru diperkenalkan. SAPS
dirangka bagi menjalankan fungsi sebagai pusat pengumpul, penyimpan dan
menganalisis data peperiksaaan dalaman setiap sekolah di seluruh Malaysia. Sistem ini berfungsi hanya di atas talian ( online ) yang boleh dicapai oleh
pihak tertentu seperti KPM, JPN, PPD dan sekolah. Penyediaan pusat data yang
berpusat ini memberi kemudahan dan boleh digunakan oleh pihak KPM, JPN dan PPD
untuk membuat perbandingan, analisis ataupun mengenalpasti kelemahan yang ada
untuk diperbaiki.
Sistem ini juga direka bagi mengurangkan masalah dalam
meminta data peperiksaan sekolah. SAPS ini juga boleh dijadikan penunjuk aras kepada
pihak pengurusan melalui analisis TOV
( Take Of Value ), ETR (
Expected Target Result ) dan AR
(Actual Result). Guru kelas memainkan peranan dengan mengakses sisitem untuk
memasukkan dan mengemaskini maklumat kelas, maklumat mata pelajaran dan data pelajar
bagi kelas yang diselianya. Guru mata pelajaran pula akan memasukkan
markah-markah peperiksaan bagi setiap pelajar mengikut maklumat yang disediakan
sebelumnya oleh guru kelas. Proses memasukan data nama pelajar oleh guru kelas
hanya satu kali setahun ( sekira tiada perubahan ) Manakala guru matapelajaran
memasukkan markah setiap kali selepas peperiksaan, diakhirnya guru kelas atau
yang berkaitan boleh mendapatkan salinan analisis peperiksaan yang telah
dijalankan.
Menyediakan Sistem
Maklumat Murid Berkomputer (SMM)
Satu lagi inovasi ICT iaitu pangkalan data Pentadbiran
dan pengurusan berkaitan dengan rekod pelajar dilaksanakan dengan menggunakan Sistem
Maklumat Murid Berkomputer (SMM).
Sistem ini telah dibina oleh Tuan Haji Mohd Yusof bin Muda semasa beliau
menjadi Guru Besar Sekolah Kebangsaan Seri Kemaman pada tahun 2000. Sistem ini
telah diperbaiki dan telah digunakan di seluruh negara.
Adalah sesuatu yang penting bagi
sekolah-sekolah untuk menggunakan sistem maklumat murid berkomputer kerana
dengan cara itu nama murid tidak perlu ditulis berulang-ulang kali untuk
sesuatu kegunaan. Bukan itu saja, bahkan carian maklumat murid begitu pantas
sekali dengan cara memasukkan sebahagian nama pada bar carian. Ini menjadikan
pengurusan sekolah lebih cekap dan pantas dalam memenuhi kehendak pelanggan. Sistem ini dilengkapi dengan urusan
pertukaran sekolah murid warganegara dengan hanya mendapat maklumat yang
minimum seperti nama sekolah baru dan alamat baru, kerana maklumat-maklumat
lain sudah tersedia dalam komputer. Selain itu sistem ini juga
menyediakan kemudahan mencatat kehadiran harian murid dan menghantar
surat-surat amaran sekiranya murid-murid tidak hadir berturut-turut selama tiga
hari melalui Sistem Merit Demerit. Rekod kehadiran ini juga akan dilaporkan
dalam Sistem Laporan Adab Belajar.
Sistem Salahlaku Disiplin Murid (SSDM) Berasaskan Web
Inovasi SSDM
berasaskan web ini bertujuan untuk merekod maklumat salahlaku disiplin murid di
seluruh Malaysia dengan capaian yang mudah dan berkesan. SSDM dapat membantu
dalam penyediaan maklumat yang efektif dan terkini di mana ianya secara
langsung akan dapat membantu pengurusan di semua peringkat membuat perancangan
bagi mengatasi dan mengawal masalah disiplin murid dengan lebih teratur, baik
dan berkesan. SSDM membenarkan penggunanya yang terdiri daripada 4 tahap
pengguna, iaitu: i) Sekolah, ii) Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), iii) Jabatan
Pelajaran Negeri (JPN), iv) Bahagian Pengurusan Harian Sekolah (BPSH)
Sistem Pengkomputeran Skim Pinjaman Buku Teks (Sisteksbbt)
Sisteks bantuan buku teks (Sisteksbbt) adalah satu sistem
pengkomputeran pengurusan dan pelaksanaan Skim Pinjaman Buku Teks (SPBT)
Sekolah. Pembangunan Sisteksbbt adalah di bawah kelolaan Bahagian Buku Teks
dengan kerjasama Penyelia Buku Teks Negeri/Daerah, Pembantu Penyelia Buku Teks
dan guru-guru ICT yang terpilih. Sisteksbbt diwujudkan untuk menyeragamkan pengurusan dan
pelaksanaan SPBT di semua sekolah seluruh negara demi ke arah kecemerlangan dan
komitmen pentadbir serta guru dalam pengurusan dan pelaksanaan SPBT.
Program ini bertujuan untuk:
- Mewujudkan pengurusan SPBT yang sistematik dan efisien berasaskan ICT.
- Mewujudkan satu sistem yang dapat membantu pemantauan dan penyelarasan pengurusan SPBT di peringkat BBT/JPN/JAIN/PPG/PPD/PPDK.
Sistem
e-Hadir
Sistem in berasaskan portal menyediakan
kemudahan seperti berikut untuk mewujudkan Sistem Pengurusan Masa Berkomputer
bagi memudahkan pemantauan di lakukan terhadap kehadiran, aktiviti keluar
masuk, cuti, kerja lebih masa, dan surat kelewatan pekerja.
- Memudahkan pemantauan tatatertib dan pergerakan kakitangan.
- Memudahkan proses permohonan dan kelulusan cuti kerana ia dilakukan secara online
- Boleh dijadikan medium untuk menilai prestasi kakitangan.
- Meningkatkan tahap keselamatan pejabat dengan penggunaan akses pintu biometrik kerana orang luar tidak boleh masuk ke pejabat sesuka hati
- Aplikasi ini dibangunkan mengikut pekeliling yang diamalkan oleh agensi-agensi kerajaan.
- Aplikasi ini boleh diubahsuai mengikut kehendak / keperluan pelanggan.
- Penggunaan secara menyeluruh bermula daripada individu, pentadbir sistem(admin), kerani, ketua jabatan dan pengarah
Aplikasi e-GTukar dan e-Tukar
Aplikasi ini adalah sistem pengurusan pertukaran
guru-guru dan kakitangan yang berkhidmat di bawah Kementerian Pelajaran. Sistem
ini:-
- Memberi kemudahan kepada guru-guru sekolah memohon pertukaran secara ‘online’.
- Memudahkan pegawai di JPN / Bahagian-Bahagian KPM / Jabatan membuat pemantauan.
- Memudahkan Bahagian / Jabatan membuat kelulusan secara online lebih berkonsepkan ‘paperless’.
- Mempercepatkan permohonan yang sebelum ini memerlukan beberapa peringkat pengesahan sebelum sampai ke pegawai pelulus.
- Memudahkan pihak pengurusan melihat statistik permohonan dan kelulusan secara online tanpa membuat pengumpulan data permohonan di setiap PPD dan Negeri.
PENUTUP
Terdapat banyak lagi inovasi berasaskan ICT yang telah
dihasilkan oleh KPM untuk memajukan Sistem Pentadbiran Pendidikan di negara
kita. Contohnya ialah SPPICT (Pemantauan penggunaan ICT), SSQS (Sistem
Penggredan Pembestarian Sekolah), IQPSS dan i-Nilam (Pentadbiran Pusat Sumber
Sekolah dan Nilam) dan sebagainya. Sudah tentu inovasi-inovasi ini banyak
membantu dan memudahkan proses dokumentasi pelbagai rekod oleh pihak sekolah
dan dihantar ke pihak atasan. Oleh sebab
itu, usaha-usaha ini perlu diteruskan dan diperkayakan dari semasa ke semasa.
RUJUKAN
Ibrahim Jamain (1998). Inovasi Dalam Pendidikan. Jurnal Kajian Tindakan IPG Batu Lintang.
Muhamad Hasan Abdul Rahman (2000). Media Pengajaran Penghasilan Bahan Pengajaran Berkesan. Serdang
Selangor. Terbitan UPM
Mohd Khalit Othman dan Mustaffa Kamal bin Mohd Nor
(2001). Jurnal Kajian Pakej Pembelajaran Berasaskan Internet:
Satu Kajian Terhadap Pakej Pembelajaran Bagi Subjek Matematik di Peringkat
SPM. Kuala Lumpur. Universiti Malaya.
Musa Abu Hassan (2002) Peranan dan Penggunaan ICT di Kalangan Masyarakat, Serdang Selangor. Terbitan UPM.
Nik Azis Nik Pa (1996). Konsep Maktab Perguruan Bestari. Jurnal Kajian Pendidikan Guru Bilangan 77.
Ong Teck Seng (2000) Jurnal
Kajian Tahap Penggunaan Internet di Kalangan Guru- Guru Sekolah Menengah di Bahau,
Negeri Sembilan, UPM serdang selangor
Rozinah Jamaludin (2003), Jurnal Teknologi Pengajaran, Terbitan, USM Pulau Pinang
Rozinah
Jamaludin (2000) Multimedia dalam Pendidikan, Utusan Publications and Distributors Sdn Bhd
Sunal,
Smith & J. Britt (1996). Elemetary
Perceive Teaacher Use of the Internet In Designing & Teaching Social
Studies Based Integrated Units, National Council For Social Studies. Washington D.C
Sunal,
Cyntia, S. Smith (1998). Using Internet
To Create Meaningful Instruction. Social Studies. Jan/Feb 98 Vol. 89 Issue
1
Ting Kung Shiung, Woo Yoke Ling (2005) Penggunaan ICT Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran di Kalangan Guru
Sekolah Menengah Teknik dan Vokasional : Sikap Guru, Peranan ICT dan
Kekakangan/Cabaran Penggunaan ICT. Seminar Pendidikan 2005. UTM
Zoraini Wati Abas (1993) Komputer dan Pendidikan. Kuala Lumpur : Penerbit Fajar Bakti
1 comments:
Salam tuan, mohon jasa baik tuan dan kebenaran tuan untuk menggunakan (merujuk) artikel tuan ini sebagai sebahagian daripada pengisian dalam kajian saya mengenai SAPS untuk program sarjana saya di UKM. Sebarang makluman mengenai perkara ini boleh diajukan terus kepada email saya: karipap313@gnail.com.
Terima kasih tuan
Post a Comment